Kommenteeri

SIESsail projekt – Belgrad

SIESsail projekt on Erasmus+ algatus, mis ühendab Sloveenia, Itaalia, Eesti ja Serbia, et edendada sotsiaalset kaasatust ja keskkonnaalast jätkusuutlikkust purjetamise kaudu. Purjetamine, iidne ja köitev tegevus, ei ole ainult sport ja kirg, vaid ka hariduslik, teraapiline ja kultuure ühendav tööriist.

Projekti viimane etapp toimus Belgradis (Serbia) 17.–20. juulil 2025, kus meid võõrustas JEDRILIČARSKI KLUB ADA (“jedriličarski” tähendab purjetamist). Selle kohtumise eesmärk oli tugevdada osalejatevahelisi sidemeid ja lõpule viia töö ning arutelud, mis olid alustatud (Eestis ja Sloveenias), et septembris koostada lõpparuanne.

Klubi juhivad Iva Kraljević ja Miloš Dobrosavljević (asutaja ja president), kes meid ka Belgradi saabumisel vastu võtsid. Miloš on Serbia purjetamise üks võtmefiguure – lisaks oma klubi juhtimisele ja rahvusvahelistele regattidele kutsutakse teda tihti teiste klubide, purjetamisliidu, sponsorite ning meedia poolt konsultatsioonideks ja kontaktide loomiseks. Tema kõrval tegutseb Iva, kes toetab teda klubi korraldamises, IT-asjades ja sotsiaalmeedias.

Klubi eripära

JEDRILIČARSKI KLUB ADA loodi 2013. aastal tänu Miloši tehnilisele tööle (ta alustas Optimistil Aadria merel lapsepõlves, kui Serbia kuulus veel Jugoslaaviasse) ja tema venna rahalisele panusele.

See klubi on täiesti erinev teistest võõrustajatest, kuna paikneb Sava jõe peal, mis läbib Belgradi ja suubub Doonau jõkke. Klubi asub ADA Ciganlija kuurordis, kus asuvad ka teised spordiklubid, sealhulgas kuulus Partizan oma rahvusvaheliste kanuumeistritega. Ada oli algselt saar, kuid 1974. aastal muudeti ta poolsaareks kolme maismaaühendusega.

Klubi ise asub ujuvpontonil, mis on kaldaga ühendatud ujuvsildadega. See romantiline eluviis – „lainetel ja vee peal rippuv“ – toob kaasa ka suuri väljakutseid. Kevadiste üleujutuste ajal tuleb pidevalt ankruköisi lõdvaks lasta, et platvorm ei mattuks vee alla, ja kui vesi langeb, tuleb need kohe uuesti pingutada, et klubi ei triiviks keset Sava jõge. Miloš ja Iva on sageli pidanud ööbima klubis, et iga kahe tunni tagant köisi kontrollida.

Mõnikord on Doonau vool nii tugev, et see tekitab barjääri, mis takistab Sava voolamist, mistõttu jõe tase tõuseb. Navigatsiooni muudavad ohtlikuks nii tihe paatide ja laevade liiklus mõlemas suunas (sh hiiglaslikud pargased liiva ja kivide veoga), kui ka kiirpaadid, mis ei arvesta eesõigustega. Jõgi kannab ka palju prahti ja taimestikku.

Seoses SIESsail projekti ühe põhilise teemaga – ökoloogiaga – seisab klubi eriti teravalt silmitsi reostusega. Nad korjavad ise prahti ja teatavad võimudele suurematest juhtumitest. Viimane näide: jõel triivis… terve diivan!

Erinevalt meredest külmuvad Serbia jõed talvel. See tähendab, et purjetada ei saa ja samal ajal on vaja kaitsta sildunud paate. Serbias pole enam jäälõhkujaid (need müüdi maha), mistõttu tuleb vajadusel neid laenata Ungarist, kuid alles siis, kui ungarlased on oma probleemid lahendanud.

Miloš avaldas imestust, et kuigi Belgradis elab ligi 2 miljonit inimest, ei kasuta nad Sava ega Doonau jõge purjetamiseks, vaid eelistavad Kreeka saari või Horvaatia rannikut. Tegelikult võimaldavad nende jõed pikki ja huvitavaid purjereise. Belgradi elanikud avastavad üha sagedamini, et ka nende kodulinn pakub võimalust purjetamiseks – paljud märkavad Doonau ja Sava jõel liuglevaid purjekaid, mis juhatavad nad JEDRILIČARSKI KLUB ADA purjetamisklubini, kus nad teevad algust uue ja põneva hobiga.

Lisaks väikelaevadele ja Optimistidele on klubis ka täispuidust O-Jolle aastast 1934, mis on siiani purjetamiskõlblik.

Päevakava

Neljapäev, 17. juuli

– Saabumine ja majutus hotellis

Reede, 18. juuli

– 10:00 Optimisti treeningu vaatamine

– 11:00 Miloši ettekanne: „Klubi ja purjetamise ajalugu Serbias, klubi roll kogukonnas“

– 12:00 Miloš, Maša, Goran, Luka: „Purjetamiskursuste tutvustus“ + purjetamine Savalt

– 16:30 Miloš: „Purjetamine Belgradi vetes – tingimused ja väljakutsed linnakeskkonnas“

– 19:00 Sõit laevaga Doonauni

Laupäev, 19. juuli

– 10:00 Goran, Miljan: „Purjetaja arengutee – algajast instruktoriks ja võistlejaks“

– 12:00 Purjetamine Savalt

– 16:00 Külastus teaduse ja tehnika muuseumisse

– 18:00 Jalutuskäik Belgradi vanalinnas

Pühapäev, 20. juuli

– 11:00 Lahkumised lennujaama, hüvastijätud


Esimene päev – reede, 18.07.2025

Osalesime Optimisti algtaseme tunnis, mida juhendas Ana Đorđević (sertifitseeritud treener, regattide kohtunik ja Serbia Purjetamisliidu peasekretär), kes kuulub JK Sava klubisse (teisel pool Sava jõge).

Lapsed õppisid manöövreid ilma simulaatorita, kasutades jõe voolu. Väiksemaid ja kogenematuid lapsi saatis paadis kogenud Optimisti sportlane, kes andis neile turvatunnet. Samal ajal juhtis Ana kaldalt tegevust pika köiega, simuleerides liikumist ja tuule suunda. Nii õppisid noored roolimehed päriselt jõel olles rooli ja soote käsitlema. Tund lõppes mänguliselt – kõik lapsed läksid ujuma, rõhutades, et purjetamine peab olema ka lõbus.

Järgmise taseme tund toimus klassikaliselt vee peal, Ana jälgis tegevust polüpropüleenist kummipaadist.

Seejärel tegi Miloš ettekande klubi ajaloost, kursustest ja arengust. Ta tõi välja järgmised teemad:

– Eratunnid täiskasvanutele

– Ohutuse rõhutamine (stabiilsus, „mees üle parda“ harjutused)

– Järgmine samm – kiirem purjetamine

– Eesmärk: lõbu – kui ei naudi, siis ei õpi

– Treeningud nädalavahetustel, pühadel ja pärast tööd

– Kui tuult pole: teooria, mootoriga manööverdamine, sildumine ja ankurdus

13 aastat klubi arengut:

– Koostöö JK klubiga – ühtne stiil ja identiteet

– Aktiivne kohalolek sotsiaalmeedias ja üritustel

– Fliidi kasv – väikelaevad

– Klubi regatid algajatele

– Suuremate regattide korraldamine ja nähtavus

– Meeskonnatöö ja sponsorite kaasamine

Laste kool:

– Lastega töötamine on suurim väljakutse ja kõige olulisem ülesanne

– Täiskasvanute kursused kasvatavad uue põlvkonna purjetajaid (ka lapsevanemaid)

– Ada filosoofia – armastus õues tegevuste vastu

– Võistlusvaim vaid siis, kui lastel endil on huvi

Väljakutsed:

– Külm, tugev vool kevadel ja talvel

– Tihe laevaliiklus

– Kutseliste treenerite nappus

– Vähene koostöö Ada Ciganlija kuurordiga

Looduse kaitse purjetamise kaudu:

– Ökoloogia igapäevase praktikaga

– Teavitustöö tundides ja isikliku eeskuju kaudu

– Koristusaktsioonid

– Mootori minimaalne kasutamine – eelistada purje

– Kuivdokk süsteem vältimaks mürgiseid värve

– Vee kaitse, raha sääst ja suurem kiirus purje all

– Algajad on tihti keskkonna suhtes tähelepanelikumad kui kogenud purjetajad

Purjetamine digiajastul:

– Online-mäng „Virtual Skipper 5“ õppevahendina

– Action-kaamerad ja droonid treeningute analüüsimiseks

– Plaan luua YouTube’i kanal

– Füüsiline purjetamissimulaator

Koostöö kohalikul, riiklikul ja rahvusvahelisel tasandil:

– Teadmiste ja kogemuste jagamine

– Tugevamad sidemed klubide vahel

– Looduse potentsiaali kasutamine

– Purjetamise populariseerimine laiemale avalikkusele

– ILCA-programm täiskasvanutele

– Purjetamine ei tunne piire

Tuleviku eesmärgid:

– Unistus: purjetamine kõigile

– Programmid erivajadustega inimestele

– Investeeringud kahemehe paadiklassidesse (420 või RS Sailing svertpaadid)

– Beneteau 18 SE floti loomine

– Rohkem treenerite koolitamist

– Teenuste arendamine

Järeldus:

– Purjetamine ei ole ainult sihtkohta jõudmine, vaid ka teekonna nautimine

– Sama ka klubi elus – nautida hetke

– Kõik, mida vaja, on tuul, vesi ja inimesed, kellele õpetada

– Koostöös purjetamine Roomas, Tallinnas, Piranis ja Belgradis

– „Klubi ei tee paadid, vaid liikmed“ (Miloš)


Purjetamine Saval

Miloš, Maša, Goran, Luka ja Miljan on väikelaevade ja jahtide instruktorid. Kasutati kahte tüüpi paate: Seascape First 18 SE ja Beneteau First 18 SE (purjed: groot, foka ja gennaker). Mootor (2,5 hj) on vaid sildumiseks.

See kogemus erines täielikult varasematest, sest jõe tingimused on keerulisemad. Vool sõltub sügavusest (keskel tugevam), aga tuul kaldal võib olla nõrgem või puude tõttu kanaliseeruda, luues ootamatuid puhanguid.

Üllatav oli, et vähese tuulega viis vool tuule näiliselt vastu, mistõttu tundus, et purjetati alati vastutuult – nagu America’s Cup AC75 klassis!

Purjetati nii väikelaevadel kui Laseril, laupäeval oli rohkem tuult. Paate sai mugavalt vette lasta ja veest välja tõsta hüdrosüsteemiga, mis sobib ideaalselt ka koolituseks.


Purjetamine laevaga Doonauni

See oli suurepärane kogemus – sõitsime Savalt Doonauni. Nägime Belgradi vaateid jõelt: sillad, Novak Djokovići spordikompleks, vanalinna kindlus ja Vabaduse kuju. Õhtu lõpuks lülitati mootor välja, et nautida loodust ja vaikust, eriti päikeseloojangul.


Teine päev – laupäev, 19.07.2025

Päev algas Gorani ja Miljani ettekandega „Purjetaja arengutee: algajast instruktoriks ja võistlejaks“. Fotod, videod ja isiklikud lood illustreerisid nende kogemusi.

Arutelus võrreldi riikide erinevaid purjetamise reegleid ja litsentse. Seejärel mindi taas veele.


Teaduse ja tehnika muuseum

Meid võttis vastu kuraator Gordana Karanović, kes tutvustas mere- ja jõelaevanduse kollektsioone.

Muuseum loodi 1999. aastal, teine hoone asub Doonau taga. Kollektsioon sisaldab Serbia viimase sajandi leide, eriti jõe põhjast leitud esemeid (sõdade, tormide ja õnnetuste tõttu uppunud laevad). Nägime isegi I sajandi raudankrut.

Kõige huvitavamad lood:

– 1950. aastal plahvatas laskemoonalaev, mille pauku oli kuulda kilomeetrite kaugusele;

– 2009. aastal põrkas Austria laev vastu talvemooli, jäänused triivisid jääpankadel kilomeetreid.


Vanalinna külastus

Õhtul külastasime Belgradi vanalinna ja kindlust, kust avanes kaunis vaade Savale ja päikeseloojangule.


Hüvastijätt

Kuigi see oli projekti viimane etapp, ei lõpe siinkohal SIESsaili tegevus. Septembris toimuvad veel aruanded ja kohtumised. Loodame, et on loodud alused uueks koostööks ja ühisteks purjereisideks.



Lisa kommentaar

Email again: